Lucrece van Hecke

Van Eros tot Thanatos

Op een goeie avond in Gent Het Patersholl café t’Véloke.
Ik was tijdens een optreden met “de Piraeten” band uit Ronse Joris Diependale tegengekomen en die vroeg mij om zijn dichtbundel “Café Chantant” op muziek te zetten – we kwamen overeen en maakten samen met Claude Dheedene in Oostende de Kortfilm van zijn verhaal op mijn muziek
Deze werd er onder gemonteerd – We hadden samen met Joris op ne zaterdag de muziek opgenomen in Kortijk.
Bon De film moest voorgesteld worden aan het publiek en dat gebeurde in Gent in Café t’veloke.
Daar ontmoette ik Lucrèce Van Hecke en die me vroeg om ook bij haar muziek te spelen en haar op gitaar te begeleidde met haar dichtbundel “Eros en Thanatos”.
Goe maar Wat?
Zij vroeg mij nummers te spelen van Erik Satie en Frederik Chopin Het toeval wilde dat ik de week voordien de nummers had voorbereid “out of the blue” en ik stemde toe.De muziek staat op Bittersweet. Tunes Eros & Thanatos
ER volgden enkele repetities en we konden spelen in het Arca-theater Art – director Jo De Caluwé

Van eros tot Thanatos
Van eros tot Thanatos
Bittersweet
Bittersweet

Bittersweet

Playlist:
P.M. – Pat Van Daele
Ocean – Pat Van Daele
Tekst – Pat Van Daele
Mazurka – Frederick Chopin
Gnossiennes – Eric Satie
Tekst – Pat Van Daele
Gymnopédies – Eric Satie
Herfstbladeren – Pat Van Daele
Amor flamenco – Almeida
Tekst – Pat Van Daele

 

Credits:
Ode aan Lucrecé
All songs composed or arrangements by Pat Van Daele
Except Satie Chopin Almeida
Pat Van Daele – gitaar 6 string Seagull
Ontwerp Hoes: Pat Van Daele
Recorded, mixed and produced by Pat Van Daele
Mastering by Pat Van Daele
PVD Soundproductions – gitaristenclub
Recorded at Draaipuntstudio Oudenaarde 2024

Gedichten over liefde en dood

(Gent, 17.10.1956 – Gent, 17.10.1996)
Gentse dichteres en kunstenares, afkomstig uit een katholieke, burgerlijke familie, broer van politicus Johan van Hecke. Ze werkte vooral als dichter-beeldend kunstenaar en als recensente en freelance journaliste. Ze was ook lid van dichtersgroepen als Dimensie in Antwerpen en kunstgroep Pegasus in Gent.
Van Hecke liet zich vooral inspireren door kunstenaars met een scherpe visie als Jean Cocteau en Virginia Woolf, de excentrieke Colette en Anaïs Nin, feministe Kristien Hemmerechts en de neoromantische Jotie T’Hooft. Ze voelde zich sterk verwant met de rebelse Jeanne Deckers (Sœur Sourire). Contramine-dichter Tony Rombouts karakteriseerde haar poëzie als “nocturnes”.
Ze publiceerde in collectieve dichtbundels als Dichters uit Vlaanderen en Nederland met Woorden voor Anton [van Wilderode] (1993) en in het tijdschrift Wel van Hans Devroe. Haar poëziedebuut Van Eros tot Thanatos (1993) ging over de samenhang tussen liefde en dood; Terra incognita (1996) werd beschouwd als een doorbraak en verscheen twee dagen na haar zelfgekozen dood op 40 jarige leeftijd.
Lucrèce van Hecke en Gent
Ze studeerde regentaat Nederlands-Engels-zedenleer aan de Rijksnormaalschool in de Ledeganckstraat en in 1986 moraalwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Gent. Voorts volgde ze aan het Hoger Sint-Lucasinstituut en aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten grafische opleidingen als beeldhouwkunst, zeefdruk, fotografie, keramiek en raku [een Japanse craquelétechniek]; aan de Gentse Koninklijke Muziekacademie ook nog dictie en voordracht.
Haar belijdenispoëzie sluit aan bij die van de Gentse dichters Roel Richelieu van Londersele en Miriam Van hee, maar focust vooral op klankrijkdom en “zwarte romantiek”.
Ze was betrokken bij het Gentse Vrouwenhuis (jaren 1980) en was één van de pioniers van de vzw Schrijversakademie Gent (1991, zie het lemma). Regelmatig trad zij op en organiseerde en ensceneerde ze poëzieprogramma’s en tentoonstellingen met visuele poëzie en beeldende kunst : in Gent o.a. “Poëzie in de kou”, een actie voor het behoud van het Poëziecentrum en de internationale Antichambre (beide in 1986) evenals Camille[Claudel], een steenworp in de tijd van Mark Meekers (1992). In 1988 was ze te horen met ingesproken eigen werk op de poëzietelefoon.
Van Hecke was ook lid van De literaire tafel (zie het lemma), een vrouwelijke dichtersgroep die geregeld in Gent samenkwam. In 1986 publiceerde ze al in de Gentse collectieve dichtbundel Op hoop van liefde van de vzw de Werkgroep Vrije Academie Gent.
Ze werd begraven op de Westerbegraafplaats te Gent (grafkelder 563).

Gedichten over liefde en dood
Gedichten over liefde en dood Gedichten over liefde en dood
Arca Theater
Arca Theater

Arca Theater

ARCA is een theater + foyer met een middelgrote scène en zitplek voor 204 personen. Gelegen in de schaduw van het Gravensteen is Arca een unieke theaterplek in Gent, die je als bezoeker of gebruiker niet snel vergeet.
Een inspirerende creatieplek, een bijzondere presentatieplek, een plek om te maken, groeien, tonen en delen. Arca is het basecamp van muziektheatergezelschap BRODER. Er worden plannen gesmeed, producties gecreëerd en getoond. Van daaruit gaan de voorstellingen op trektocht door Vlaanderen en daarbuiten.
Tegelijk is ARCA een gedeelde ruimte voor diverse muziek + theatergroepen van Gent en daarbuiten. Ideaal voor montage en presentatie en ontmoeting in de gezellige foyer met het mooiste uitzicht van de hele stad.

Gedeelde ruimte

ARCA is een theater + foyer met een middelgrote scène en zitplek voor 204 personen. Gelegen in de schaduw va

In 2024 creëren in ARCA onder andere:

Collectief Fiat, De Kopergietery, De Machinerie, I SOLISTI, Terreurwilg, VAMP muziektheatercollectief, Roeshoofd, NTGent, TG De Link, MuziekMozaïek, Jonge Helden, Colette Goossens, MaTRaK, Stout, …
HISTORIEK
Opgericht in de jaren vijftig in een kelder onder een café in de Hoogpoort, ontpopte Arca zich na de verhuizing in 1975 naar de Sint-Widostraat onder impuls van Jo De Caluwé tot een van de grote theatergezelschappen in de stad.
In 2000 fusioneerde Arca met NTGent, maar de naam van de zaal werd behouden binnen de werking van NTGent.
Sinds 2023 wordt Arca theater uitgebaat als gedeelde maakplek door muziektheatergezelschap BRODER

n het Gravensteen is Arca een unieke theaterplek in Gent, die je als bezoeker of gebruiker niet snel vergeet.
Een inspirerende creatieplek, een bijzondere presentatieplek, een plek om te maken, groeien, tonen en delen. Arca is het basecamp van muziektheatergezelschap BRODER. Er worden plannen gesmeed, producties gecreëerd en getoond. Van daaruit gaan de voorstellingen op trektocht door Vlaanderen en daarbuiten.
Tegelijk is ARCA een gedeelde ruimte voor diverse muziek + theatergroepen van Gent en daarbuiten. Ideaal voor montage en presentatie en ontmoeting in de gezellige foyer met het mooiste uitzicht van de hele stad.

Gedeelde ruimte
Gedeelde ruimte